Personuppgiftspolicy

1. Inledning

För att kunna tillhandahålla våra tjänster behöver vi ibland behandla personuppgifter som tillhör fysiska personer (Registrerade). Syftet med den här personuppgiftspolicyn är att ge information till sådana Registrerade om:

2. Grunder för vår behandling

Vi behandlar endast Registrerades personuppgifter när vi har laglig grund för detta. För att vår behandling av personuppgifter ska vara laglig krävs att någon av följande grunder föreligger:

I de fall vår behandling grundas på samtycke har man som Registrerad rätt att när som helst återkalla detta. Vi avbryter då all behandling av personuppgifter, under förutsättning att det inte behövs för att fullgöra våra skyldigheter enligt avtal eller lag. Återkallelse av samtycke kan innebära att vi inte längre kan fullgöra våra avtalade skyldigheter mot Registrerade.

Vår utgångspunkt är att inte behandla fler personuppgifter än vad som behövs för angivna ändamål. Vi strävar efter att använda de minst integritetskänsliga uppgifterna.

Som Registrerad har man rätt att motsätta sig att vi använder personuppgifter för direktmarknadsföring. När vi samlar in personuppgifter för första gången får man som Registrerad mer information om detta och hur man kan motsätta sig fortsatt direktmarknadsföring.

3. Vilka personuppgifter behandlar vi?

Här följer exempel på personuppgifter vi kan komma att behandla:

4. Hur får vi tillgång till Registrerads personuppgifter?

Vi får normalt tillgång till personuppgifter på följande sätt:

5. Vad vi använder personuppgifter till

Tillhandahålla och fullgöra avtal om tjänster

Vi behandlar kunduppgifter för att kunna tillhandahålla tjänster till Registrerade, fullgöra avtal och tillvarata våra avtalade rättigheter. Vi behöver exempelvis kunna identifiera våra kunder, hantera beställningar, fakturor, betalningar och administrera bokföring och redovisa skatter, etc. Vi måste också kunna ta kreditupplysningar, genomföra registervård, felsöka och åtgärda fel, hantera synpunkter och reklamationer av tjänster samt säkerställa kvaliteten på våra tjänster.

Rättsliga grunder: fullgörande av avtal, rättslig förpliktelse, intresseavvägning.

Utveckla och förbättra våra tjänster

Vi behandlar kunduppgifter, bl.a. genom kundundersökningar, för att utveckla och förbättra vår verksamhet, våra tjänster och våra affärsprocesser och metoder.

Rättslig grund: intresseavvägning.

Tillhandahålla och förbättra service till våra kunder

Vi behandlar kunduppgifter, bl.a. ärendehistorik, för att kunna tillhandahålla kundservice, för att kunna utbilda våra medarbetare samt förbättra vårt arbetssätt och vår kundservice. När Registrerad kontaktar oss kan vår kommunikation komma att analyseras för dessa ändamål.

Rättslig grund: fullgörande av avtal, intresseavvägning.

Direktmarknadsföring

Vi behandlar kunduppgifter, exempelvis genom att analysera och bearbeta statistik, för att kunna erbjuda relevanta erbjudanden avseende våra tjänster. Vi behandlar trafikuppgifter, genom att samla in, spara, bearbeta och analysera, exempelvis för att analysera hur kunder och användare använder våra tjänster, bl.a. för att kunna skräddarsy erbjudanden. Marknadsföringen sker via t.ex. brev, telefon och e-post.

Rättslig grund: berättigat intresse (kunduppgifter) och samtycke (fortsatt marknadsföring).

Informationssäkerhet och för att förhindra missbruk av tjänster

Vi behandlar kunduppgifter för att kunna tillvarata säkerheten för våra tjänster, för att upptäcka eller förhindra otillåten användning av tjänsterna och/eller för att upptäcka och förhindra bedrägerier, virusattacker och andra incidenter.

Rättslig grund: intresseavvägning.

Fullgöra skyldighet enligt lag eller annan författning, myndighetsföreskrift, beslut, begäran eller riktlinjer och för att kunna tillvarata våra intressen

Vi behandlar kunduppgifter för att kunna fullgöra våra skyldigheter enligt lag eller annan författning, myndighetsföreskrift, beslut, begäran eller riktlinjer. Vi sparar bl.a. underlag i enlighet med bokföringslagen.

Rättslig grund: rättslig förpliktelse.

6. Hur länge vi sparar Registrerads uppgifter

Som huvudregel sparar vi Registrerads kunduppgifter för de ändamål vi angett ovan så länge som Registrerad är kund hos oss och i upp till 12 månader därefter. Vi kan även komma att spara Registrerads uppgifter längre för vissa ändamål, t.ex. i följande fall:

Tiden som vi sparar Registrerads personuppgifter varierar utifrån vad uppgifterna behövs till. Vi sparar aldrig uppgifter längre än vi behöver för aktuella ändamål.

7. Vilken information ger vi till Registrerade?

När vi samlar in Registrerads personuppgifter första gången kommer vi att informera om hur vi har fått tag i personuppgifterna, vad vi kommer att använda dem till, vilka rättigheter som Registrerad har enligt gällande dataskyddslagstiftning och hur Registrerad kan ta tillvara dessa rättigheter. Registrerad kommer också att bli informerad om vem som är ansvarig för personuppgiftsbehandlingen och hur man kan kontakta oss om man har frågor eller behöver lämna en begäran eller förfrågan som avser Registrerads personuppgifter och/eller rättigheter.

8. Behandlas Registrerads personuppgifter på ett betryggande sätt?

Vi utarbetar rutiner och arbetssätt för att alla Registrerades personuppgifter ska hanteras på ett säkert sätt. Utgångspunkten är att endast arbetstagare och andra personer inom organisationen som behöver personuppgifterna för att utföra sina arbetsuppgifter kommer att ha tillgång till dem.

I fråga om känsliga personuppgifter har vi inrättat särskilda behörighetskontroller, vilket innebär ett högre skydd för Registrerades personuppgifter.

Våra säkerhetssystem är utvecklade med Registrerades integritet i fokus och skyddar mot intrång, förstöring och förändringar som kan innebära en risk för Registrerades integritet.

Vi har utarbetat riktlinjer för IT-säkerhet för att säkerställa att Registrerades personuppgifter behandlas säkert.

Vi överför inte personuppgifter till utomstående i andra fall än de som uttryckligen anges i denna policy.

9. När lämnar vi ut Registrerads personuppgifter?

Vår utgångspunkt är att inte lämna ut Registrerades personuppgifter till utomstående om den Registrerade inte har samtyckt till det eller om det inte är nödvändigt för att uppfylla våra förpliktelser enligt avtal eller lag. I de fall vi lämnar ut personuppgifter till utomstående säkerställer vi att personuppgifterna behandlas på ett betryggande sätt.

10. Personuppgiftsansvarig

BusinessEconomics Sverige AB, organisationsnummer 559262-4083, är formellt personuppgiftsansvarig för behandlingen av Registrerades personuppgifter. Det innebär att vi är ansvariga för att Registrerads personuppgifter behandlas på rätt sätt och att Registrerads rättigheter tas tillvara.

Om man vill begära information om vår sekretesspolicy kan man kontakta oss på följande sätt:

Adress: Sandviksgatan 43, Luleå
Telefon: 070-315 94 41
E-post: info(at)businesseconomics.se.se

Copyright 2025 © All rights Reserved. Hemsida Webbdesign Interwebsite Webbyrå